#  Els coetanis de l’home de mirada clara # Charles Romeu # Jean-Auguste Brutails

jean-auguste_brutails-llibreriadepionersAvui als Coetanis de Charles Romeu, l’home de mirada clara, parlem d’una persona que era molt apreciada del nostre veguer.

Es tracta de Jean-Auguste Brutails. Va néixer el 20 de desembre de 1859 a Viviez a la regió del Rosselló i va morir a Bordeus el 1926. Va ser arxiver dels Pirineus-Orientals i de la Gironda, un excel·lent historiador, paleògraf i jutge al Tribunal Superior d’Andorra fins a la seva mort.

De la seva prolífica bibliografia, destacarem La Coutume d’Andorre publicada el 1904 arrel de l’encàrrec del ministre de la instrucció pública. Brutails va fer varis viatges a Andorra i en algun d’ells el va fer amb Romeu qui el va acompanyar fins al Palau episcopal perquè li obrissin les portes de l’arxiu. Tot i que Brutails havia vingut en diverses ocasions, els viatges per elaborar aquest llibre van tenir lloc el 1900, 1901 i 1902 a fi d’estudiar in situ les lleis i costums del nostre país.

foto brutailsGràcies a aquests viatges van esdevenir grans amics. Dels papers d’en Charles Romeu sabem que en un dels viatges un guia, en Nyerro, els va anar a buscar a Porté amb dues mules.

La Coutume d’Andorre, és un llibre d’obligada lectura per saber com n’era l’Andorra d’abans de la constitució de 1993. Hi veiem reflectits la organització judicial i les seves competències, el dret criminal, el procediment civil, les maneres de tractar els diferents assumptes judicials a més de parlar-nos de tots els costums ancestrals d’Andorra i que han conformat les nostres tradicions durant centúries.

Tot i així, el 1889 en Charles Romeu es desplaçarà a Andorra amb Brutails. Ens diu de Romeu que té una dignitat somrient i una energia tranquil·la que des de fa 18 anys fan que s’estima i es respecta a França. Pensa que al llegir el manuscrit, Romeu haurà reconegut moltes idees i observacions intercanviades al llarg de les llargues passejades sota un sol de foc o davant de les ventades i la neu tallant. Unes pobres valls andorranes a les quals diu que tant ell com Charles Romeu han donat el millor de les seves ànimes i de les seves vides.

Foto toga-llibreriadepionersBrutails és un altre entusiasta i apassionat d’Andorra. Comparteix amb Charles Romeu la formació en dret i que era Cavaller de la Legió d’Honor. És un home reconegut i respectat professionalment amb una extensa i prolífica bibliografia desenvolupada sobretot als arxius de la Gironda on hi va treballar durant més de 20 anys.

També us recomano la lectura de l’Etude critique sur les origines de la question d’Andorre publicat el 1891.

Charles Romeu va ser una persona imprescindible per obrir les portes a Jean-Auguste Brutails i per que tingués un coneixement tan ampli sobre les nostres institucions. Aquí ens queda el seu llegat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Bloc a WordPress.com.

Up ↑

A %d bloguers els agrada això: